Ontwikkelaars tool Gecko voor Android opent deuren voor gratis indoor locatiebepaling

Gecko stelt ontwikkelaars in staat om voor elke locatie indoor locatiebepaling te activeren zonder extra hardware installaties

22 DECEMBER 2010, MALMö, ZWEDEN
Samenvatting
De lancering van Gecko door het Zweedse bedrijf Qubulus luidt het einde in van indoor positionerings toepassingen die gebruik maken van kostbare hardware installaties en de vaak beperkte accuraatheid van oplossingen gebaseerd op Wi-Fi database triangulatie. Gecko is de eerste applicatie die ontwikkelaars in staat stelt om gratis indoor positionering te activeren met behulp van de bestaande infrastructuur in en rondom de indoor locatie.
Volgens Strategy Analytics vindt 70% van al het telefoonverkeer en 80% van al het mobiele dataverbruik binnen plaats. Met een mobiele applicatie markt die volgens IDC groeit naar 26.6 miljard euro in 2014 is de weg vrij voor een substantiele markt voor indoor locatie-gebaseerde applicaties. De markt voor alternatieve locatiebepalingstechnieken zoals die van Qubulus' Gecko zal volgens ABI naar 1.9 miljard euro groeien in 2015.

Praktische toepassingen van Qubulus' gepatenteerde indoor locatiebepalingstechnologie zal een nieuwe dimensie geven aan diensten als navigatie, check-in applicaties, gaming en augmented reality. Om de bloeiende applicatie markt te ondersteunen richt Qubulus zich op het leveren van een veelzijdig, accuraat en een op grote schaal gebruikt platform dat de geo-sociale ontsluit door ontwikkelaars in staat te stellen hun applicatie te verbeteren of nieuwe applicaties te maken.

Hampus Jakobsson, een van de oprichter van het recentelijk door RIM overgenomen The Astonishing Tribe en investeerder in Qubulus onderschrijft de potentie van de markt voor indoor locatiebepaling: "De mogelijkheid om binnen te navigeren is de grote volgende stap; het zal veel nieuwe diensten opleveren die voor iedere mobiele gebruiker meerwaarde biedt en Qubulus biedt vanuit een technisch perspectief spannende nieuwe mogelijkheden."

Er zijn meerdere redenen om indoor locatiebepaling gratis en flexibel aan te bieden. In veel gevallen zijn er tijdelijke en permanente toepassingen nodig:
- Evenement organisatoren gebruiken Gecko's locatiebepaling voor een korte periode om een applicatie voor navigatie te ontwikkelen die bezoekers stands, elkaar of een ander punt laat vinden. Met minimale uitgaven kan een bruikbare oplossing gerealiseerd worden.
- Retailers implementeren een middellange termijn oplossing om een winkelspecifieke applicatie te ontwikkelen die passanten uitnodigt hun winkel te bezoeken. Door kosten te besparen op de locatiebepaling kan er extra geld uitgegeven worden aan de marketing van de applicatie.
- Musea activeren indoor locatiebepaling permanent om bij te houden welke objecten het populairst zijn bij bezoekers en hoe succesvol een huidige expositie is ten opzichte van voorgaande exposities. Omdat de financiele instapdrempel laag is kan het museum zonder subtantiele investering aan de slag.
- Projectontwikkelaars gebruiken Gecko's positioneringsdata om de conversie van passanten naar winkelbezoekers te analyseren. De kostenbesparing die Gecko oplevert kan worden gebruikt om de indoor locatie aan te passen op basis van de verzamelende data.

De genoemde voorbeelden laten zien hoe veelzijdig Gecko is en hoe Qubulus een voorstander is van een open ontwikkelomgeving in plaats van een kostbare en gesloten omgeving. Ant Maran, oprichter en directeur van Qubulus licht toe: "Ons doel is ontwikkelaarsnetwerken te ondersteunen om indoor locatiebepaling voor alle projecten mogelijk te maken, ontwikkelaars zijn onze belangrijkste klanten."

Ontwikkelaars kunnen vanaf vandaag aan de slag met Gecko.

Citaten
"De mogelijkheid om binnen te navigeren is de grote volgende stap; het zal veel nieuwe diensten opleveren die voor iedere mobiele gebruiker meerwaarde biedt en Qubulus biedt vanuit een technisch perspectief spannende nieuwe mogelijkheden." Hampus Jakobsson
"Ons doel is ontwikkelaarsnetwerken te ondersteunen om indoor locatiebepaling voor alle projecten mogelijk te maken, ontwikkelaars zijn onze belangrijkste klanten." Ants Maran
Over Qubulus