Qubulus lanserar vertikal positionering i kartapplikation med QPS™

Våningsplansdetektering är inkluderat i den nya LocLizard™ plattformen och Hansa Mall App

30 MARCH 2011, LONDON, UK - TECHCRUNCH GEEK N ROLLA
Summary
Idag lanserar Qubulus den kostnadfria och branschledande plattformen för positionering, LocLizard™ v1.0, som inkluderar QPS™. Denna revolutionerande positioneringsmotor använder sig av Qubulus nyutvecklade proprietära algoritmer och möjliggör inte bara en snabb och noggrann detektering av användarens position, utan kan även skilja på våningsplan och är därmed världens första system för inomhuspositionering med full kompatibilitet för Z-led.

Qubulus Positioning System (QPS)
QPS™ lyssnar på och analyserar de radiosignaler som mobila enheter tar mot och beräknar med hjälp av dessa i vilken byggnad, på vilken plats och på vilket våningsplan som användaren befinner sig på. Noggrannheten möjliggör för användare att se sin position på en inomhuskarta, oavsett om det är i ett köpcenter, flygplats, kontor eller i annan lokal.

Från och med nu finns det inte längre något behov av att be användaren ange sin position eftersom lokalägaren kan använda LocLizard™ platformen kostnadsfritt för att inkludera sin byggnad och göra den tillgänglig för alla besökare.

QPS™ möjliggör den första verkligt noggranna metoden för positionering i X, Y och Z-led som motsvarar branschens behov av realtidslösning för inomhuspositionering, något som inte är möjligt med GPS. Grundare och CEO Ants Maran utvecklar vidare: "Qubulus levererar redan den mest noggranna mjukvarubaserade positioneringen i XY-led på marknaden och nu lägger vi Z-led till det, d.v.s. möjliggör detektering av våningsplan."

LocLizard platformen
LocLizard™ är en komplett positioneringsplattform som ger en precis positionering och möjlighet att samla och analysera positionsdata. LocLizard™ positioneringsklient med QPS™ är världens första applikation med stöd för positionering i flera våningsplan och den hanterar övergångar mellan våningsplan helt automatiskt oavsett om det sker med hiss, rulltrappa eller vanliga trappor.

Hansa Mall App
"Med lanseringen av Hansa Mall App med QPS™ på Android Market, introducerar vi en revolutionerande kart- och positioneringstjänst för inomhusbruk” säger Ants Maran, CEO på Qubulus. “Vi kommer att släppa uppdateringar kontinuerligt där vi täcker in mer och mer yta samtidigt som vi lägger på mer funktionalitet i appen och online. Vi hjälper flera branscher att skapa lösningar med positionering inomhus och denna lansering visar ett exempel på hur vår plattform kan användas för att bygga tjänster och applikationer.” Qubulus Hansa Mall App med QPS™ är tillgänglig för nedladdning på Android Market och kan användas av köpcentrets besökare i Malmö, Sverige.

För mer information besök loclizard.com

Quotes
"Qubulus levererar redan den mest noggranna mjukvarubaserade positioneringen i XY-led på marknaden och nu lägger vi Z-led till det, d.v.s. möjliggör detektering av våningsplan." Ants Maran
"Med lanseringen av Hansa QPS™ appen på Android Market, introducerar vi en revolutionerande kart och positioneringstjänst för inomhusbruk." Ants Maran