Inomhuspostitioneringsföretaget Qubulus tillhandahåller teknologi för en ny form av Locations-based services

Förbättrad noggrannhet inomhus kommer förändra mobiltelefonanvändandet

26 OCTOBER 2010, MALMö, SWEDEN
Summary
Qubulus har utvecklat en lösning som använder existerande infrastruktur inomhus i större miljöer som flygplatser, köpcentra, kontorsbyggnader och mässor/utställningslokaler för att tillhandahålla den mest träffsäkra och tillförlitliga inomhuspositioneringen som finns. Detta öppnar upp stora möjligheter för applikationsleverantörer att skapa nya spännande lösningar eller förbättra redan existerande tjänster.

Nya positioneringstekniker och mer avancerade mobila applikationer spelar en viktig roll i den snabba utvecklingen av marknaden för positioneringstjänster. Dagens avancerade smarta mobiler är utrustade med A-GPS, Wi-fi, Bluetooth samt en accelerometer och gyroskop för att ge en så exakt positionering som möjligt. Med Qubulus patenterade teknik kan utvecklare få chansen att bygga tjänster för inomhusbruk för fler telefonmodeller än någonsin utan att behöva investera i dyr infrastruktur.

Ants Patrik Maran, Qubulus grundare och VD om möjligheterna: “Vi ser redan flera spännande möjligheter med positioneringstjänster där vi kan kommunicera var vi är till olika sociala nätverk, hitta bästa erbjudandena eller spel baserat på inomhuspositionering. Vad dessa tjänster nu behöver är betydligt bättre noggrannhet och inomhuskartor för att bli allmänt användbara.”

Praktiska användningsområden för inomhuspositionering inkluderar:

• Inomhusnavigering när du kör in i ett garage idag kommer din navigator eller telefon säga att den förlorat GPS-signalen. Detta är en sak som tillhör det förflutna med inomhuspositionering. Inomhusnavigering kommer att utvecklas till att utomhuskartor sömlöst integreras med inomhuskartor som ger mobilanvändare information om byggnaden de är i och ge möjligheter att hitta intressanta platser eller tjänster eller till och med andra mobilanvändare som befinner sig i samma byggnad.
  • Trigger marketing – olika marknadsgurus beskriver ofta trigger marketing som verktyget att leverera riktade budskap, erbjudanden, rekommendationer baserade på ”aktiviteter” som är ett resultat av deras interaktioner med ett företag eller ändrade beteenden och geo-demografisk profil. Det är att sända rätt budskap till rätt mottagare vid rätt tidpunkt via rätt kanal. Med tillförlitlig inomhuspositionering kan hjälpa företag att sända budskap till sina kunder för att få dem att besöka deras butik eller yta via mobilen när de närmar sig eller passerar och enbart till de som är i målgruppen för budskapet. Exempelvis speciella kundklubbserbjudanden.
  • Larmtjänster – kritiska tjänster som räddar liv har många användningsmöjligheter inom en stor bredd av områden: Sjukvårdspersonal kan snabbt lokalisera en patient som trycker på alarmknappen, överfalls- eller olyckslarm för både inom- och utomhusområden som ex väktare, fabriks/lagerarbetare, vårdpersonal, fängelsevakter m.fl.
  • Analysverktyg - anonymiserad data som samlas in via mobiltelefoner ger köpcentra och butiker en mycket bra kunskap om hur kunder och besökare rör sig inne i deras lokaler/butiker. Mobildatan visar grafiskt hur kunderna rör sig och ger hjälp till att optimera lokaler och erbjudanden.
  • Mobila arbetsplatser – en stor trend hos många företag är att personalen är mobil och arbetar flexibelt både tids och platsmässigt. Medan frihet har visat positiva effekter avseende produktivitet och effektivitet finns problemet med att kollegor har svårt att hitta varandra för att mötas fysiskt. Med inomhuspositionering kan man hitta varandra oavsett var man fysiskt befinner sig inom en byggnad eller område.

Spokespeople
About Qubulus